Onze tekstschrijvers onthullen 8 geheimen van het vak
Goede teksten zijn onmisbaar voor je marketingcampagnes. Maar wat zijn ‘goede’ teksten? We deden een rondvraag op kantoor, onderzochten wat andere tekstschrijvers zeggen en kwamen tot acht geheimen voor het schrijven van goede teksten.
1. Schrijf beknopt, scanbaar en objectief
Het is een groot onderdeel van ons werk: alle overbodige informatie uit teksten slopen. Veel woorden voegen namelijk niks toe. Denk aan woorden zoals ‘eigenlijk’, ‘in principe’ en ‘over het algemeen’. Gebruik dus minder woorden, dan zeg je meer.
Hanteer opsommingstekens waar mogelijk. Zo maak je de tekst scanbaar voor je lezer. Deze acht tips lezen door de opsommingscijfers een stuk makkelijker dan wanneer ik de tips in één zin achterelkaar gezet had, toch?
En wees objectief. Dat voelt waarschijnlijk tegenstrijdig met wat je verwacht. Reclame staat zo bol van superlatieven zoals ‘geweldig’, ‘innovatief’, ‘groots’ en ‘erkend’, dat het ons cynisch heeft gemaakt.
We denken ‘jaja’ terwijl we deze woorden lezen, waardoor we de daadwerkelijke boodschap minder goed verwerken. Wij adviseren dus: gebruik met mate.
2. Gebruik makkelijke woorden
Vaak denken mensen dat ze professioneler en slimmer overkomen als ze lange, moeilijke woorden gebruiken. Maar wat blijkt? Het tegenovergestelde is waar.* Hoe makkelijker en duidelijker je schrijft, hoe slimmer je overkomt. Vervang lange woorden dus door korte, alledaagse woorden.
Bijvoorbeeld, in plaats van:
“Deze vermaledijde zinsconstructie geeft de auteur wellicht een perceptie van eruditie en competentie. Echter, het betaamt ons de incongruentie met de begeerte van de lezer niet te bagatelliseren.”
Liever:
“Deze zin geeft de schrijver het gevoel dat hij geleerd en deskundig overkomt. Maar het is belangrijker wat de lezer wil.”
3. Kies één boodschap per keer
Als je alles tegelijk wilt vertellen, zeg je uiteindelijk niets. Deze valkuil zien we soms op homepages van bedrijven. Organisaties willen zo graag alles vertellen wat ze doen, dat de lezer er niet meer uitkomt. Beperk dus het aantal boodschappen dat je wilt overbrengen. Communiceer bij voorkeur één boodschap per stuk tekst. En bewaar de rest voor een andere alinea of pagina.
4. Schrijf actief, persoonlijk en activerend
Als de onderwerpen serieuzer worden, hebben mensen de neiging om afstandelijker te gaan schrijven. We maken zinnen passief en onpersoonlijk, zoals: “Met deze door VeertienElf ontwikkelde app wordt tegemoetgekomen aan al uw wensen.”
Beter is: “Onze app vervult al uw wensen.” En vergeet niet om instructies te geven voor de actie die je wilt dat de lezer onderneemt. Gebruik daarvoor de gebiedende wijs: “Download de app nu.”
5. Ben concreet en zeker
Defensief, vaag taalgebruik doet mensen twijfelen. Vermijd daarom afzwakkende woorden als ‘zou’, ‘kunnen’ en ‘misschien’, en vaagheden als ‘veel’ en ‘ongeveer’. Noem concrete cijfers en straal zekerheid uit.
Dus niet:
“VeertienElf kan zorgen voor veel hogere verkoopcijfers en wordt aangeraden door meerdere bekende partijen.”
Maar:
“Wij verhogen uw verkopen met 30 procent. Al 323 tevreden klanten gingen u dit jaar voor. Dit zijn ze.”
6. Gebruik woorden in plaats van tekens en cijfers
Tekens en cijfers halen je lezers uit je verhaal. Het zijn snelheidsdrempels die je lezer afremmen. Gebruik daarom waar mogelijk woorden. Schrijf cijfers tot twintig en tientallen voluit, behalve in koppen. Schrijf ‘procent’ in plaats van ‘%’. En schrijf ‘en’ in plaats van ‘&’.
Wees daarnaast zuinig met afkortingen zoals CRM, CMS en CMO. Niet iedereen weet wat die termen betekenen en ze maken je tekst moeilijker te lezen.
7. Schrijf bewust
‘Bezint eer ge begint’ geldt ook voor tekstschrijven. Voor wie schrijf je? Wat is de leeftijd en het leesniveau van je lezer? En over welke voorkennis beschikt hij? Houd dat beeld van je lezer voor ogen terwijl je schrijft en test het leesniveau van je tekst. Bijvoorbeeld met deze accessibility tool die checkt of je tekst makkelijk leesbaar is.
8. Koppen schrijven
Je kop of titel is jouw uitnodiging aan de lezer om verder te lezen. Of het nu de titel van je blog is, of een tweet, instagrampost of e-mailonderwerp. Het is doel is hetzelfde. Over goede koppen schrijven zijn boeken volgeschreven, maar voor ons is de beste tip: schrijf er twintig en kies de beste. Te veel? Probeer er tien. Je koppen worden gegarandeerd beter. Stel jezelf bij het kiezen de vraag: zou ik hier op klikken of reageren?
Een goede tekst is dus bovenal een tekst die makkelijk leesbaar is voor je doelgroep. Deze acht tips helpen je in de goede richting. Heb je meer hulp nodig? Geen nood. Je kunt natuurlijk altijd een tekstschrijver inschakelen!
*Zie het onderzoek van Oppenheimer met de catchy titel: Consequences of Erudite Vernacular Utilized Irrespective of Necessity: Problems with Using Long Words Needlessly
Dit blog is deels gebaseerd op deze boeiende presentatie van Matthew Stibbe van Articulate Marketing.